På alle revyskuter må det være en kaptein som sørger for seilasens trygge regi inn mot en jubelsydende publikumskai, som Aune Sand ville sagt det. Men kapteinen er avhengig av et drivende dyktig mannskap. Kjære lesere, velkommen til dobbelmøte med the Captain and Crew.
Vår kaptein, eller regissør som det heter i Teaterskapet, Karoline Herlofsen, er en av Nord-Europas morsomste og dyktigste på og foran scenen! Dagens crew, Anne Gellein, sørger på sin side for at alle har noe å ha på seg, og ikke minst får med seg det de trenger på scenen – til enhver tid; leker med nål og tråd, farger, tegner, klipper, limer, går i bruktbutikker og på loppemarkeder, i et bankende kjør. Og det i en slik fart at vi ville måtte kjøre slow motion om vi skulle lage en «Behind the scenes»-film som ekstramateriale. For du kjøper selvfølgelig DVD-en av revyen etterpå? Netflix-forhandlingene er ennå ikke ferdige – de er dyktige forhandlere og vi ber om en viss tålmodighet.
Når stod du første gang på en scene, og hva gjorde du?
Karoline: Jeg var 8 år i en barneteateroppsetning på Notodden av Dyrene i Hakkebakkeskogen. Jeg var stabbursmus! Vi var 4 som delte rollen.
Anne: Gymsalen i Eiksmarka skole, jeg hadde nettopp være på leirskole, så da måtte jeg ha vært 11 år. Jeg sang «Jeg er Kari, lys og gul»!
Favorittskuespiller på revyscenen?
Karoline: Hege Schøyen. Og Marianne Krogeness som jeg har jobbet mye med.
Anne: Leif Juster! Jeg satt på fanget hans på båten til Hovedøen (intervjuer glemte å følge opp med spørsmål om Kari Diesen og Arvid Nilsen også var med samme båt til nevnte øy og glapp derved muligheten til å få bekreftet hva som egentlig skjedde der en deilig sommernatt).
Om du kunne fått med Donald Trump eller Hillary Clinton i levende live på revyscenen, hvem ville du valgt?
Karoline: Selvfølgelig Donald Trump. Han er skremmende morsom. Trenger ingen revyscene, bare la ham åpne kjeften…. et usensurert naturtalent!
Anne: Jeg hadde nok ikke klart å være i fysisk nærhet av Donald Trump, så med Hillary som eneste alternativ, måtte det bli henne. Hvordan man skulle få det til å bli morsomt, må du nesten spørre Karoline om – der melder jeg pass.
Revy er mye humor, er det noe som er for alvorlig å spøke med?
Karoline: Egentlig ikke. Men det må gjøres med kjærlighet og list.
Anne: Ingen ting. Faren er at man krenker. Alle har en øm stortå eller achilleshel. (Derpå fulgte en lengre diskusjon om Achilles rolle i den antikke historie, men redaksjonen har av plasshensyn valgt ikke å benytte de nødvendige sider til å referere denne.)
Har du et rituale eller noe du må gjøre før hver gang du går på scenen, eller er det noe du må ha med deg?
Karoline: Puste med magen og tenke at om det går til helvete er det ingen som dør.
Anne: Må være litt alene, puste dypt. Vil helst tenne levende lys, men det er dessverre av praktiske og branntekniske årsaker lite realistisk rett bak sceneteppet.
Hva er verst av å pugge vanskelige tekster eller ha på ekstremt ubehagelig kostyme?
Karoline: Begge deler er jo gøy!
Anne: Pugge tekst kan være vanskelig. Et kostyme er OK for å gå inn i en rolle, men jeg liker ikke ren karnevalsutkledning.
Røarevyen består at et stort mangfold av mennesker, ung (16) og voksen ungdom (88), høy og lav osv. Hva tenker du om det?
Karoline: Fantastisk! Det er en gave – tusen takk, alle sammen! (hun virker jaggu som hun mener det – intervjuers kommentar)
Anne: Flott! Jeg stortrives med å omgås så mye hyggelige folk!
Er det du noen du vil utfordre til å komme og se revyen?
Karoline: Elin Horn Galtung. Og hun må ta med seg hele sin store familie og alle politiske venner og motstandere.
Anne: Hans-Olav Lalum! Gå på revy, Hans-Olav, du er altfor travel med alt det nyttige du foretar deg!
Redaksjonen har notert seg disse ønsker og vil rette henvendelser til de aktuelle berømtheter samt en naturlig tilhørende krets i deres sfære.